Podrijetlo pizze datira iz vremena kada su se prvi kvasac i kiselo tijesto pojavili u starom Egiptu prije nekoliko tisuća godina. U drevnoj Grčkoj počeli su peći tijesto zajedno sa začinom, koji bi mogao poslužiti kao povrće, meso, masline, mliječni proizvodi itd.
Zvala se grčka pizza.
Doista, ono što se tradicionalno smatra nacionalnim talijanskim jelom nekoć je posuđeno od Grka. Koji su, uz sve talente koje poznajemo, bili poznati i kao vrsni pekari. Oni su prvi stavljali sir na ravne kolače od beskvasnog tijesta, a izumljeno jelo nazvano je "plakuntos", odnosno "ravno pečeni kruh" ", osim izravne namjene, služilo je i kao tanjur. Od tada se o prototipu moderne pizze priča puno legendi. Jedan od njih tvrdi da je s povećanjem sastava sastojaka "placuntos" nazvan "plak", a same promjene napravili su Rimljani. Drugo tumačenje priče odnosi se na rimske legionare koji su po povratku iz Palestine donijeli svoje omiljeno jelo "picea", koje je izgledalo poput somuna sa sirom i povrćem. Pronađeni opisi analoga moderne pizze i u drevnoj knjizi "Apicia". Jedno od poglavlja govori o jelu koje se sastoji od tijesta, a na koje se stavljaju sir, češnjak, maslinovo ulje, meso, orašasti plodovi, paprika i metvica. Rimljani, poznati proždrljivci i majstori kombiniranja nespojivog, obilno su začinili pizzu medom i lišćem lovora.
Pizza je bila hrana običnih ljudi i nije se razlikovala u ritualu pripreme i sofisticiranosti konzumacije. U modernim terminima, pizza je bila običan kruh, "sendvič", "sendvič". U srednjovjekovnoj Italiji pizza je bila običan obrok siromašnih i nije se puno razlikovala. Pizza se prodavala na ulicama, odsjekavši komadić velike kore; pizza je bila punjena samo inćunima i gljivama. Jeli su pizzu za doručak i ručak. Rustikalnu pizzu bilo je jednostavnije pripremiti: tijesto se začinilo maslinovim uljem, maslinama ili ničim. Građani su ovu pizzu zvali "focaccia", odnosno somun, ističući da prava pizza ima složeniji recept. Sada "focaccia" zauzima svoje mjesto u talijanskoj kuhinji i dodatak je mesnim jelima.
"Ali što je s rajčicama?" - pitate se. I u istini, modernoj je osobi vrlo teško zamisliti pizzu bez ovog sastojka. Međutim, ne zaboravite da su se rajčice u Europi pojavile mnogo kasnije od rimskih legionara, a u opisano jelo počele su se dodavati tek u 17. stoljeću. U tom je razdoblju, zahvaljujući napuljskim mornarima, pizza započela svoj marš širom Europe.
Vremenom je punjenje pizze postajalo sve raznolikije, izumljene su mnoge verzije punjenja, uključujući rajčicu uvezenu iz Novog svijeta kao glavni sastojak.
Napulj je vrsta kolijevke za pizzu. Postao je lider u kombinaciji kruha - rajčice - sira - i nečeg drugog. U Napulju su otvorene prve pizzerije i odatle je započela pobjednička povorka pizze širom svijeta. U Italiji se u to doba hrana od somuna zvala "pizzaioli" i smatrala se hranom običnih ljudi. Najčešće je to bilo tijesto prekriveno slojem rajčice, preliveno maslinovim uljem i posuto mažuranom. Sir se smatrao vrhuncem luksuza na "proizvođaču pizze". Prodavali su ga ulični prodavači iz metalnih kutija, koje su se najčešće nosile na glavi duž gradskih ulica i često su ih posuđivali lokalnim stanovnicima.
To bi se, vjerojatno, nastavilo i dalje, da 1772. godine kralj obje Sicilije Ferdinand I. nije prekršio pravila i nije noću posjetio inkognito u Napulju lokalnog proizvođača pizze Antonija Teste, nadimka Thunder.I zaista ga je porazila raznolikost jela, oduševljena kvalitetom njihove pripreme. Kraljevski kuhari brzo su se snašli, otišli u "izviđanje" do podnožja Vezuva, dokopali se recepata, ali nisu mogli uvesti nova jela u kraljevski jelovnik. Protivila se kraljica koja nije htjela ni dodirnuti "hranu plebejaca".
Prošlo je više od stotinu godina. Kraljevski par, dok je bio u svojoj ljetnoj napuljskoj rezidenciji, želio je probati ovo lokalno jelo. A na rođendan lijepe Margarite Savojske, supruge kralja Umberta I, koji je postao poglavar novo ujedinjenog talijanskog kraljevstva, proizvođač pizze Rafaele Esposito sa suprugom Rosinom Brandi pozvan je na sud. Prema preživjelim dokazima, napravili su tri vrste pizze. Jedna od njih uključivala je rajčice, mozzarellu i bosiljak u istim bojama kao i talijanska zastava: crvenoj, bijeloj i zelenoj. Kraljici se ova pizza posebno svidjela i dopustila joj je da je zove svojim imenom, čime je inicirala kulinarski kanon. Kraljica je naredila da peče pizzu "Margarita" samo u pećnicama svoje palače Capodimonte. No, ubrzo je i ovaj poredak, kao i većina drugih dekreta u Italiji, raspušten u revolucionarnoj narodnoj nepodređenosti. "Margarita" je postala omiljeno jelo svih Talijana - od ribara do markize. S vremenom se pojavljuje sve veći broj novih sorti ovog jela - ovo je pizza na bazi prhkog tijesta, a na bazi beskvasnog tijesta od kukuruznog brašna (genoveškog) ..., a dodaci postaju sve raznolikiji.
Prevladavajući jezične barijere i kulturološke razlike, pizza je postala prvi istinski globalni prehrambeni proizvod. U Indiji mu vole dodati ukiseljeni đumbir, mljevenu janjetinu i grah od graha. U Japanu vole pizzu s jeguljama i lignjama, u Pakistanu - s začinjenim curryem.
Kostarikanci više vole kokosovu pizzu, a Brazilci zeleni grašak. Za sladokusce pizza se poslužuje s maslačcima, ostrigama, rakovima i kavijarom. Tu je pizza koja se koristi kao desert - natopljena džemom, s jabukama, posuta prahom.
Krajem 19. i početkom 20. stoljeća Talijani su u Ameriku donijeli recepte i tradiciju za pizzu. I vrlo brzo, pizza je postala jedan od američkih favorita.
Američka pizza razlikuje se od talijanske po slobodnijem odabiru sastojaka, širokom izboru nadjeva za jedno jelo; također se razlikuje u vremenu kuhanja i temperaturi. Smatra se da je američka pizza po definiciji pahuljasta. Ali u stvarnosti, "pahuljasto" tijesto ovisi o tome koju pizzu preferirate: tanku ili pahuljastu. U američkoj pizzi tijesto je punopravni sudionik jela, a prilikom odabira nadjeva mora se uzeti u obzir njegov ukus. Vrlo je zanimljiva činjenica da pahuljastu pizzu nisu izmislili u Americi, već na otoku Siciliji: sicilijanska pizza već se dugo peče na pahuljastom tijestu.
Lako je objasniti zašto su se stanovnici megalopolisa svidjeli pizzi: zbog jedinstvene kombinacije naoko jednostavnosti i uistinu gastronomskog bogatstva, u korist, jer pravilno pripremljeno i brzo pečeno povrće, voće, meso i plodovi mora gube mali dio vitamina, ali se ostatak brže apsorbira.
I, što je također važna prednost pizze, ona tijekom prijevoza ne gubi svoj okus i estetske kvalitete. Stoga su naručivanje pizze kod kuće ili dostava pizze u ured najpopularniji načini da utažite glad i pripremite se za nova dostignuća.
Nutricionisti savjetuju jesti pizzu za ručak ili večeru barem jednom tjedno, jer uobičajeni udio "Margarite" čini trećinu dnevnog unosa hrane za osobu.
Sve u svemu, u Italiji danas postoji više od dvije tisuće imena raznih pizza. Ne tako davno postavljena je posebna oznaka kvalitete pizze - D.O.C. , koju imaju samo jela pripremljena prema klasičnim pravilima.
25. listopada je profesionalni praznik pizzaiola (tako se u Italiji zovu ljudi koji kuhaju ovo jelo).Pa kako moderni Talijani nazivaju pravom pizzom? Lakše je odgovoriti na pitanje - kako oni nazivaju lažom. Sve što nije pripremljeno u Italiji. Prava pizza, prema njihovom mišljenju, ima tanku koru, a nadjevi su joj mocarela sir od bivoljeg mlijeka i posebne sorte rajčice. U obliku aditiva, prema izvornim receptima, dopušteno je samo maslinovo ulje, bosiljak, origano i češnjak. Tijesto za pizzu se ne razvalja, već se okreće i baca.
U Italiji postoje tri vrste prave pizze:
* "Marinara" - maslinovo ulje, rajčica, češnjak i origano;
* "Margarita" - svježi mocarela sir izrađen na južnim Apeninima, rajčica San Marzano nalik šljivi, bosiljak;
* "Margarita-Extra" - cherry rajčice i mocarela od bivoljeg mlijeka.
Uobičajeno je talijansku pizzu kuhati na temperaturi od 200-215 stupnjeva u pećnicama na drva.
Talijani, zaljubljeni u svoje nacionalno jelo, na svaki ga način štite od krivotvorenja. Ipak bi? Doista, danas u zemlji posluje više od 23 000 pizzerija. Lako je izgubiti klasične recepte s tako masivnim razmjerima. I zato je odnedavno napuljska pizza zaštićena zakonom. Što daje samo okrugli oblik promjera do 35 cm. Navodi vrstu kvasca, soli, brašna i rajčice koji se koriste u pripremi jela.
U zakonu se posebna pažnja posvećuje pripremi pizze "Extra Margarita", koja sigurno mora sadržavati posebnu južnotalijansku mocarelu. Vlasnici restorana koji udovoljavaju gore opisanim zahtjevima dobivaju dopuštenje da svoju hranu označe oznakom STG, što jamči kvalitetu i autentičnost tradicionalnog recepta.