MALO O ŠEŠLIKU 🔗.

Šiš ćevap je nesumnjivo prvo jelo koje je osoba naučila kuhati. Naši su preci u davnim vremenima naučili kuhati hranu na vatri i ugljenu. Ali ne mislimo da su imali vremena i želje dugo vremena dočarati mrtvog mamuta, konja ili medvjeda kako bi mesu životinje dali kakav izvanredan okus. Stotine stoljeća kasnije, lovci i vojnici pekli su meso na šipkama od mušketa i škripa.
Mnogi ljudi koji nisu upoznati s poviješću imaju ideju da je roštilj neka vrsta posebnog jela naroda Kavkaza, svojstvenog samo njima. Ovo je potpuno pogrešno. Potpuno isti šiš ćevap može se naći u mnogim narodima svijeta.
Inače, sama riječ "šiš ćevap" nije kavkaskog podrijetla i pokazalo se da je na ruskom slučajno.
Nema smisla tražiti zemlju u kojoj se roštilj prvi put pojavio. Čak su i drevni ljudi, naučivši paliti vatru, jeli meso kuhano na vatri. Ali, unatoč tome, općenito je prihvaćeno da je domovina ovog jela Istok: Iran, Irak, Libanon, Kavkaz ... Možda se zahvaljujući istočnoj tradiciji kuhanja mesa pokazalo da je ovo jelo bilo tako mirisno i sočno. Sada se gotovo svako meso kuhano na ugljenu naziva roštiljem. No, kebab nije samo prženo meso, to je cijeli ritual sa svojim pravilima i zabranama.
Šiš ćevap bio je poznat u Rusiji do 18. stoljeća, ali zvao se "pljuvačka" - meso preokrenuto na ražnju. "Kraljevska jela" 16.-17. Stoljeća spominju piliće, patke, meso i zečeve. Sama riječ "shashlik" iskrivljena je krimsko-tatarska riječ "shish" - "pljuvati", "shishlyk" - "nešto na ražnju".

Šašlik - aromatično, sočno meso s mirisom ugljena uz čašu dobrog suhog vina. Ovo jelo, koje se u Rusiji i širom svijeta smatra tipičnim kavkaskim, općenito je poznato mnogim pastirskim i stočarskim narodima, posebno planinskim. Što se tiče imena - roštilj, tada, unatoč nesumnjivom turkanskom podrijetlu, nitko na Kavkazu, uključujući Azerbejdžan s turkojezičnim jezikom, neće moći objasniti ovu riječ na temelju rječnika svog jezika.
U Armeniji se šiški kebab naziva "khorovats", u Azerbejdžanu - "kebab", u Turskoj - "šiš-kebab". Kebab je vrsta kotleta s puno mente. Sva ta masa nanizana je na drvene štapiće i pečena na ugljenu. Na zapadu i u Americi, "zavrtena" jela pretvorila su se u "prevrnuta" - tamo je uobičajeno meso kuhati na rešetki u loncima zvanim "roštilj". U nekim dijelovima Afrike lokalni starosjedioci prave šiš ćevap od jetre. U Gruziji se "mtsvadi" pravi za najdraže goste na suhoj lozi.Mali komadi mesa na ražnju također su česti u jugoistočnoj Aziji: Tajland, Malezija, Indonezija - zvani satay.
U Latinskoj Americi postoji tradicija kuhanja roštilja. Primjerice, u Brazilu se šiški kebab naziva šuraska. Ogroman komad mesa nanizan je na ražanj i kuhan na otvorenoj vatri. Kad se gornji sloj prži, velikim i vrlo oštrim nožem izreže se na tanjur.
U Japanu, Kini, Indoneziji meso se stavlja na ražnjiće (oštri drveni štapići), prži se u dubokoj masnoći, zatim se umače u umak i poslužuje. Iako se u Japanu morski plodovi („tempora“) prvenstveno koriste za kuhanje ćevapa. Japanci vrlo rijetko kuhaju na ugljenu. Vjeruju da ugljen ima sposobnost upijanja mirisa, a kad se zapali, te mirise prenosi na proizvode. Stoga Japanci jedu ukiseljeni đumbir s ćevapom kuhanim na otvorenoj vatri - on odbija mirise.
Mali komadi marinirane janjetine kuhaju se u mnogim zemljama od Afganistana do Maroka. U sjevernoafričkoj Francuskoj koja se govori francuskim jezikom nazivaju se "brošete". Budući da su zemlje puste, za šašlik se koriste saksaul i šimšir. Takav je ugljen vrlo vruć i "dugotrajan" s mirisnim dimom.
U korejskoj kuhinji postoji jelo nazvano orikogikui (ćevab od patke). Savjetujemo vam da ga skuhate. Patka sa začinima, začinskim biljem i šećerom u prahu može se peći na vatri ili peći u pećnici. Meso se ne smije prekuhati, jer mu okus nestaje.

Nažalost, ono što obično kuhamo na ugljenu ne možemo nazvati kebabom, iako su svi zadovoljni i nitko se ne žali na okus dok ne proba pravi kebab. Ali ovo nije samo prženo meso, to je cijeli ritual sa svojim pravilima i zabranama.
Šiš ćevap je jedino jelo za koje se možete okupiti za stolom. Roštilj prati samo svježa rajčica, povrće s roštilja, začinsko bilje, sir, začini, zeleni luk i suho vino. Ništa ne bi trebalo prekidati okus roštilja, trebate uživati u njemu i samo u njemu, pa treba biti puno mesa kako bi svi imali priliku dobiti puno zadovoljstva.
Dakle, odlučili ste svoje drage goste razmaziti roštiljem, pa gdje početi kuhati? Prije svega, morate odlučiti o izboru mesa ili ribe. Nećemo se pridržavati strogih kavkaskih tradicija i razgovarati samo o ovčjem roštilju. U današnje vrijeme, zahvaljujući slobodi morala, skromnom budžetu ili bogatom asortimanu, roštilj se može napraviti od mesa, kao i od piletine i jesetre, važno je da je sve svježe.
Janjeći šiš ćevap je vrlo osjetljiva stvar, poput samog Istoka. Janjetina bi trebala biti mlada i vitka, najbolje je uzeti mladu janjad do 8 kilograma težine. Prekomjerna masnoća mora se odrezati, a meso izrezati na male komadiće. Luk se provlači kroz mlin za meso i miješa s mesom tako da je meso natopljeno sokom od luka. Luk u kolutovima nije koristan, unatoč atraktivnom izgledu. Dodajte sol i papar po ukusu. Tada se meso pomiješa sa pravom adjikom (napravljenom samo od rajčice, paprike i začina) i marinira 24 sata.
Alexander Dumas, koji je 1858. putovao po Kavkazu, uvjeravao je da je janjeći hrbat za roštilj stavljen u marinadu od octa, luka, soli i papra 15 minuta. I samo da bi se dobilo posebno začinjeno jelo, meso je preko noći ostalo u marinadi.
Jeste li primijetili da u stara vremena namakanje u marinadi nije bilo posebno cijenjeno? To je zato što nisu znali ništa o trupovima koji su tjednima i mjesecima visjeli u hladnjaku i nije bilo potrebe za uklanjanjem mirisa raspadanja.
A meso možete namakati u bilo čemu. Klasični narodni načini - meso u octu ili vinu - nisu osobito dobri. Ocat, dok omekšava meso, ubija njegov prirodni okus. Međutim, isto kao i vino.
Krimski Tatari više vole kiselo mlijeko, a možete koristiti i soda-vodu. Danas je prikladno koristiti majonezu, kečap, pivo, sve vrste sokova - na primjer, šipak za ove svrhe. A Australci uglavnom šišmiški kebab namoče u jak čaj.Komade morate čvrsto nanizati jedan na drugi. I sad su ugljen spremni, a nježni ružičasti komadići pocrvene u vrućini

Sad se vratimo domaćem mesu i pokušajmo napraviti svinjsku šalšu - za to je bolje uzeti šunku, a za posebne delikatese preporučujemo svinjska rebra. Tehnologija se ne razlikuje od kuhanja janjećeg šašlika. Rebra su izrezana u parovima. Kad se nanižu na ražnjeve u rebrima, pulpa se probuši između kostiju.
Mnogi također vjeruju da govedina može stvoriti odličan ćevap. No, ne treba zaboraviti da je govedina puno žilavija od svinjetine. Stoga je poželjno govedinu prethodno namočiti u gaziranoj vodi. A recept za kuhanje ostaje isti. Kebab bi trebao biti sočan, aromatičan i, što je najvažnije, mekan.
Suha crvena vina treba poslužiti uz mesne ćevape. Ni u kojem slučaju ne biste trebali jesti roštilj s votkom ili pivom. Vino treba posluživati na sobnoj temperaturi. Crvena vina se ne hlade ni na vrućini.
Šašlik od peradi također je dostojno jelo. Možete koristiti filete, a možete i cijelu pticu nasjeckati na čak male komadiće. Za marinadu koristite isti umak kao i prije. Piletinu treba marinirati duže od svinjetine. Nakon toga ostaje samo uživati u nježnom okusu i aromi divnog roštilja.
Morate piti ćevape od peradi samo uz suho bijelo vino. Posebno ističe okus ovih jela. Istovremeno, bijela vina treba služiti rashlađena i zimi i ljeti. Za razliku od crnog vina, bijelo vino je vrlo lagano pa ga trebate opskrbiti dovoljno za sve.
Svi grickalice trebaju povoljno naglasiti okus roštilja i kombinirati se s njim. Treba imati na umu da na našem stolu imate samo jedno glavno jelo - šašlik, na koji se trebate usredotočiti, stoga lagani zalogaji trebaju samo napuniti vaš apetit, a ne odvraćati pažnju od beskrajnog užitka.

Takav dvorac postoji u Mađarskoj - u gradu Szekesfehervar. Jedna i jedina osoba - istodobno kipar, arhitekt i umjetnik vlastitim rukama u dva desetljeća, sagradila je ovaj Dvorac i ispunila ga prekrasnim kipovima i slikama posvećenim jedinoj kraljici njegova srca - svojoj supruzi.
Kažu da je znala, kao nitko drugi, kuhati razbojničko pečenje, ukusno jelo! Izgleda poput kavkaskog šašlika, a također se kuha na ražnju, samo nanizan na ražanj: raženi kruh, meso, dimljena slanina (naravno, sa začinima i vinom!), I opet istim redoslijedom, završavajući ražanj kruhom. Pljačka vruća i sada, kažu, lokalni kuhari liječe turiste koji posjećuju Dvorac ljubavi.
Kebab nije samo meso na štapiću. Ovaj fenomen nije samo kulinarski, već i estetski. A važan dodatak ovom jelu je i okolni krajolik.